مقالات - کاردان گیربکس

بهینه سازی مصرف موتور های الکتریکی

نوشته شده توسط

تقریبا" 60% انرژی الکتریکی مصرفی صنایع ، صرف موتورهای الکتریکی می شود. به عبارت دیگر،بیش از نیمی از انرژی الکتریکی عرضه شده به صنایع را موتورهای بیش از یک اسب بخار مصرف می کنند. امروزه بهینه سازی مصرف انرژی موتورهای الکتریکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

در صنایع عموما" از موتورهای القایی سه فاز پرقدرت استفاده می شود و بازده این موتورها با توجه به توان آنها عموما" در محدوده 70-90 درصد است.

ماشینهای الکتریکی به علت آلودگی محیط کار، وجود اصطکاک و عوامل محیطی مانند رطوبت و دما ، فرسوده شده و به تعمیر و نگهداری دائمی نیاز دارند. عوامل یاد شده در بالا ، فزون بر کاهش عمر مفید و اطمینان بخشی کارکرد موتورها ، بازده آنها را کاهش داده و اتلاف انرژی را به دنبال خواهد داشت .با استفاده از روش تعمیر و نگهداری پیشگیرانه می توان بازده موتورها را ثابت نگهداشت و نیز مدیران واحدهای صنعتی را در برنامه ریزی مجدد فرآیند تولید ، که یکی از روشهای مدیریت بار است، یاری نمود.

یکی دیگر از موارد مهم در خصوص موتور های الکتریکی عدم استفاده آنها در کم باری و بی باری است. می باید بررسی دقیقی صورت پذیرد تا در صورت امکان، موتورهای با ظرفیت نامی بیش از نیاز مصرف با موتورهای متناسب با نیاز ، تعویض شوند. بدیهی است این عمل باعث بهبود راندمان و اصلاح ضریب توان سیستم می شود. چون در موتورهای الکتریکی، راندمان با کاهش بار تنزل می یابد، اگر موتور را بزرگتر از حد نیاز انتخاب کنیم باعث می شود که:

 

1- هزینه های کلی خرید موتور افزایش یابد.

2- هزینه های مربوط به حفاظت و کنترل افزایش یابد.

3- هزینه های کلی تجهیزات اصلاح کسینوس فی افزایش یابد.

4- به دلیل افزایش تلفات، هزینه ( مصرف ) برق افزایش یابد.

همچنین از دیگر عوامل فرسودگی و کاهش بازده موتورهای برق میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1- آلودگی محیط کار موتور براثر گردوغبار ، رطوبت و بخار روغن .

2- افزایش بیش از اندازه درجه حرارت محیط کار موتور .

3- عدم روغنکاری منظم .

4- روغنکاری بیش از اندازه ( بر اثر نفوذ روغن به درون موتور و تماس با سیم پیچهای آرمیچر ، عایقبندی نیز ممکن است آسیب ببیند ) .

5- روغنکاری کم (بکاربردن روغن کم ، باعث خوردگی بلبرینگها ، تماس رتور و استاتور ، افزایش دمای بلبرینگ و گیرپاژ کردن موتور می شود).

6- اصطکاک یاتاقانها و اصطکاک هوا (به سبب گردش آرمیچر).

 

موتورهای جریان مستقیم به علت عمل یکسوسازی مکانیکی ، که در آنها انجام می شود ، دارای اجزایی هستند که پیوسته به تعمیر و نگهداری نیاز دارند. برای حفظ یا ثابت نگهداشتن بازده موتور ، رعایت موارد زیر ضروری است:

 

1- بازدید کموتاتور ( از لحاظ تشکیل لایه قهوه ای برروی آن).

2- زدودن آلودگی روی کموتاتور.

3- تراشیدن لایه های میکا در بین هادیهای کموتاتور و تراشیدن لبه هادیها.

4- تعویض کل جاروبکهای ماشین درصورت نیاز به تعویض بعضی از آنها.

5- تنظیم و هم راستا بودن جاروبکها و هادیهای کموتاتور.

6- دقت در ترتیب قرارگرفتن جاروبکهای مثبت و منفی نسبت به هم.

7- تنظیم زاویه گیره جاروبک با محور شعاعی کموتاتور.

8- دقت در نحوه اتصال سیم بین جاروبک و گیره آن.

9- دقت در نحوه جاگذاری جاروبکهای جدید از لحاظ انطباق با سطح مدور کموتاتور.

10- تنظیم فشار جاروبک برروی کموتاتور.

 

توصیه هایی در مورد موتورهای برق:

1- انتخاب موتورهای پربازده برای بهره برداری بلند مدت و متناسب با گشتاور مکانیکی مورد نیاز.

2- محل استقرار موتورها می باید به گونه ای باشد ، که گرمای حاصل از موتورها به آسانی تهویه شود.

3- بررسی مقدار توان راکتیو و در صورت نیاز طراحی و نصب خازن مناسب در کنار مصرف کنندگان مجهز به موتور.

4- بررسی استفاده از مبدل فرکانسی برای تغییر سرعت موتورهای آسنکرون به تناسب نیاز.

5- بهتر است موتورها با بار نامی کار کنند و با برنامه ریزی مناسب از قطع و وصل بیش از حد آنها جلوگیری شود (خاموش بودن موتورها در ساعات غیرضروری).

6- نگهداری و تعمیرات بموقع و بازدیدهای دوره ای به منظور حفظ بازده موتورها و تجهیزات.

7- بررسی امکان استفاده از موتورهای دور متغیر بویژه برای پروانه ها و پمپها.

8- بررسی امکان استفاده از مورتورهای پرمصرف درساعات غیرپیک مصرف برق شبکه.

9- به حداقل رساندن اصطکاک سیستم های مکانیکی متصل به موتورها.

و اما در صورت سوختن موتور به دلایل زیر عدم تعمیر موتور معیوب و جایگزینی آن با موتور جدید توصیه میشود:

 

استفاده از شعله برای بیرون آوردن سیم پیچی در فرآیند تعمیر و در نتیجه تضعیف هسته.

احتمال خراب شدن عایق دندانه های ورق هسته.

بزرگتر گرفتن کلافها برای سهولت جازدن و در نتیجه افزایش تلفات.

مشکلات تنظیم موقعیت انتهای سیم پیچ.

عیوب چرخ دنده ها

نوشته شده توسط

انجمن چرخدنده سازان آمريكا (AGMA) خستگي¬هاي چرخدنده را به ۵ دسته كلي زير تقسيم مي نمايد:
۱٫ سايش (Wear)
۲٫ خستگی سطح (Fatigue of Surface)
۳٫ تغییر شکل پلاستیک (Plastic Deformation)
۴٫ شکست دندانه
۵٫ شکست های خستگی که دو یا چند عامل فوق را با هم دارند.
هر يك از اين دسته ها خود به چند نوع و شكل مختلف تقسيم مي شود كه در نهايت يك مهندس كه در زمينه چرخدنده كار مي كند با ۱۸ شكل مختلف از خستگي چرخدنده مواجه مي شود. به همين دليل در مواجه با يك چرخدنده آسيب ديده بايد تلفيقي از علم و هنر آناليز صحيح را بكار برد. اگر آناليز خستگي بطور صحيحي انجام نشود ممكن است علت خستگي چيزي غير از علت اصلي تشخيص داده شود كه در اين صورت طراح را به سمت ساخت يك مجموعه چرخدنده اي بزرگتر از آنچه كه نياز است هدايت مي كند در حاليكه طراحي جديد نيز ممكن است داراي همان عيب قبلي باشد زيرا عامل اصلي تخريب هنوز تصحيح نشده است. به عنوان مثال يك چرخدنده كه در سرعت بالا كار مي كند ممكن است براي ماه ها داراي ارتعاش قابل قبولي باشد اما ناگهان علائم ارتعاش با دامنه بالا پديدار شود .تحقيقات دقيق روشن مي كند در مدتي كه چرخدنده كار مي كرده دندانه ها دچار سايش شده اند و در نتيجه فاصله بين دندانه ها افزايش يافته كه همين عامل باعث افزايش دامنه ارتعاش چرخدنده شده است. پس مشكل اصلي سايش دندانه ها است نه ارتعاش و ارتعاش بايد به عنوان يك عامل ثانويه در نظر گرفته شود .نكته مهم ديگري كه بايد در نظر گرفته شود اين است كه گاهي طراحي چرخدنده صحيح است ولي چرخدنده بر اثر رفتار ساير قطعاتي كه در مجموعه چرخدنده اي شركت دارند يا ساير عوامل (محيط، خطاي نصب و استقرار و …) دچار خستگي ناخواسته مي شود. به عنوان مثال فرض كنيد محور يك توربين توسط يك اتصال كوپلينگ به محور پينيون وصل شده است، در صورتي كه اين اتصال در انتقال نيرو داراي خطاي زيادي باشد يعني نيرو را طوري انتقال دهد كه نيروهاي شعاعي و محوري بيشتر از آنچه در طراحي در نظر گرفته شده به پينيون وارد شود در آن صورت پينيون و ياتاقان محور آن به سرعت دچار سايش يا حتي شكست مي شوند. بنابراين راه حل طراحي مجدد پينيون يا تعويض ياتاقان محور آن نيست بلكه بايد در وضعيت اتصال (coupling) تجديد نظر كرد.
با اين مقدمه به سراغ انواع خستگي هايي كه در يك چرخدنده رخ مي دهد مي رويم. تذكر اين نكته ضروري است كه منظور از شكست خستگي در يك چرخدنده، گسيختگي و جدا شدن، دندانه نمي باشد بلكه هر عاملي كه باعث شود چرخدنده از شرايط كاري مطلوب خارج گردد به عنوان يك نوع شكست خستگي محسوب مي شود. لذا سايش نيز براي چرخدنده نوعي شكست خستگي محسوب مي شود.
۱٫سايش:
از نقطه نظر يك مهندس چرخدنده، سايش عبارتست از زدوده شدن يكنواخت يا غير يكنواخت فلز از روي سطح دندانه.
علل اصلي سايش دندانه‌، تماس فلز با فلز به علت نامناسب بودن ضخامت لايه روغن، ذرات ساينده موجود در روغن كه با شكستن لايه روغن باعث سايش سريع يا ايجاد خراش مي گردند و سايش شيميايي به علت تركيب روغن و مواد افزوده شده است به آن مي باشند. سايش باعث كم شدن ضخامت دندانه و تغيير شكل پروفيل آن مي گردد كه در نتيجه شكل پروفيل دندانه از حالت مطلوب (مثلا منحني اينولوت) خارج شده و خواص آن از بين مي-رود. سايش بخصوص در چرخدنده هايي كه بايد براي مدت نامحدود با سرعت بالا كار كنند يك پديده بسيار مهم است. البته سايش هميشه يك عامل منفي نيست بلكه وجود مقدار بسيار ظريفي سايش باعث اصلاح دندانه هاي درگير با هم و هماهنگ شدن آنها مي شود. پوليش كــــردن (polishing) كه يك نوع عمليات پرداخت بسيار ظريف است نيز به معناي سائيدن قطعه به مقدار بسيار كمي مي باشد. توجه كنيد كه سايش را مي توان مقدمه ظهور ساير شكست¬ها در دندانه دانست. بر اثر سائيده شدن دندانه ضخامت آن كاهش مي-يابد. لذا علاوه بر كاهش مقاومت خمشي، در آغاز درگيري ضربه زيادي بر دندانه وارد مي شود كه ممكن است باعث شكست دندانه شود. علاوه بر آن تغيير شكل پروفيل دندانه باعث تمركز تنش در بعضي نقاط روي سطح دندانه مي شود كه ممكن است باعث كندگي و يا شكست دندانه شود. در صورتي كه علت سايش وجود مواد خارجي مانند براده هاي ماشين كاري، باقيمانده هاي سنگ زني و يا موادي كه به طريقي وارد فضاي كاري چرخدنده شده اند، باشد. به اين سايش، اصطكاك ساينده (abrasive wear) گويند. اما در صورتي كه عامل سايش مواد شيميايي موجود در روانساز يا مواد آلوده كننده اي مانند آب، نمك رطوبت محيطي و … باشد به آن اصطكاك خورنده (corrosvie wear) گويند. اما شايد مهمترين سايش، سايشي باشد كه ناشي از شكسته شدن موضعي لايه روغن به علت حرارت بيش از حد، مي باشد كه باعث تماس فلز با فلز و اصطكاك چسبنده به شكل يك جوش و يا پارگي و يا خراش مي شود كه اصطلاحا به اين نوع سايش scuffing گويند كه خود به چند نوع نقسيم مي شود. بطور كلي مستعدترين مكان ها براي اين نوع سايش، سر و ته دندانه مي باشد. از روش هاي جلوگيري از اين نوع سايش مي توان افزايش ويسكوزيته روغن، افزايش سختي چرخدنده، پرداخت خوب سطح دندانه و در بعضي مواقع اصلاح پروفيل دندانه و تاج گذاري دندانه (crowning) كه در اين روش وسط دندانه به صورت يك برآمدگي، بالا مي آيد و بدين ترتيب بيشتر بار توسط اين قسمت منتقل مي شود را نام برد.

۲٫ تغيير شكل پلاستيك
اين نوع شكست وقتي حاصل مي شود كه سطوح تماس تسليم شده و تحت بار سنگين تغيير شكل دهند. معمولا اين نوع شكست در نوك و در دو انتهاي (طرفين) دندانه رخ مي دهد. اما در مواقعي كه نيروهاي لغزشي در سطح دندانه زياد باشند تغيير شكل در سراسر دندانه مشاهده مي شود. بطوريكه سطح دندانه بصورت موج موج در مي آيد. به اين نوع تغيير شكل پلاستيك rippling گويند. براي جلوگيري از تغيير شكل دندانه مي توان بار اعمالي را كم كرده يا بر سختي دندانه افزود. نوع ديگري از تغيير شكل پلاستيك كه به علت سرعت لغزشي بالا در حلزون ها و چرخ حلزون ها و چرخدنده هاي هيپوئيد مشاهده مي¬شود شيار شيار شدن سطح دندانه است كه به اين نوع تغيير شكلRidging ، شيار شيار شدن يا چروك شدن گويند.
۳٫ شكست دندانه
شكست دندانه چرخدنده، شكستي است كه در آن تمام يا قسمت قابل توجهي از يك دندانه بر اثر بارگذاري بيش از حد، ضربه يا اغلب بر اثر تنش¬هاي خمشي مكرري كه بيش از مقدار حد دوام ماده چرخدنده است، از چرخدنده جدا مي شود. اين نوع از شكست حاصل خستگي خمشي دندانه تحت بار خمشي وارد بر آن مي باشد. در بررسي شكست دندانه بررسي چند موضوع ضروري است:
۳-۱٫ نقطه كانوني:
نقطه كانوني، نقطه اي است كه شكست از آنجا آغاز مي¬شود. اين نقطه ممكن است يك شيار يا پارگي در ناحيه منحني ريشه (Root fillet) ، يكي از ترك هايي كه بر اثرعمليات حرارتي در سطح قطعه بوجود مي آيد و يا نقطه اتصال بين منحني ريشه دندانه به منحني پروفيل دندانه (اين نقطه از نظر تئوري ضعيف¬ترين نقطه در مقابل تنش¬هاي خمشي است) باشد.
۳-۲٫ خورندگي مخرب (Fretting Corrosion) :
در طول زماني كه ترك در حال رشد است روغن به درون آن نفوذ كرده و هر گاه دندانه وارد درگيري مي شود فشار هيدروليكي زيادي توليد مي كند كه اين فشار باعث تخريب و اشاعه ترك به زير سطح دندانه چرخدنده مي شود.

۳-۳٫ شكست براثر بارگذاري بيش از حد مجاز (Over load breakage) :
اگر شكست دندانه به علت بارگذاري بيش از حد مجاز يا بر اثر ضربه رخ داده باشد معمولا سطح شكسته شده به صورت ريش ريش است، حتي اگر دندانه كاملا سخت شده باشد. با اين حال سطح شكست شبيه رشته هاي يك ماده پلاستيكي است كه جدا جدا پيچانده شده اند .

۳-۴٫ موقعيت شكست:
معمولا شكست دندانه هاي چرخدنده از ناحيه منحني ريشه بخصوص در منطقه پيوستن منحني ريشه به منحني پروفيل دندانه، آغاز مي شود. يك تير يك سردرگير در تكيه گاه داراي ضعيف ترين مقطع است. گاهي اوقات كندگي خط گام به قدري شديد است كه باعث شروع شكست دندانه از خط گام مي شود. گاهي اوقات نيز انطباق تداخلي ناخواسته اي كه بين دندانه هاي درگير رخ مي دهد يا تنش-هاي پسماند عمليات حرارتي باعث مي شود كه شكست در ناحيه ريشه در وسط دو دندانه آغاز شود. در برخي موارد نيز نقص هاي ساختاري كه در عمليات آهنگري (forging) قطعه ايجاد شده باعث مي-شود كه دندانه از نقطه اي غير قابل پيش بيني بشكند.
۴٫ كندگي در دندانه هاي چرخدنده: (Pitting)
كندگي عبارتست از شكست خستگي حاصل از تنش هاي تماسي (hertzian stresses) كه باعث مي شود قسمت هايي از سطح دندانه چرخدنده بصورت حفره كنده شود. بر اساس شدت خسارتي كه به سطح خورده است مي توان كندگي را به سه دسته تقسيم كرد:
۴-۱٫ كندگي اوليه:
در اين كندگي، قطر حفره ها بسيار كوچك و در حد ۴/۰ تا ۸/۰ ميليمتر مي باشد. اين كندگي در نقاطي رخ مي دهد كه تنش از حد مجاز تجاوز نمايد و بدين وسيله تمايل دارد تا با كندن اين نقاط از روي سطح، بار را دوباره پخش نمايد. بدين ترتيب با پخش هموارتر بار، عمل كندگي كاهش يافته و در نهايت متوقف مي شود. به همين دليل به اين نوع كندگي، كندگي تصحيح كننده (corrective pitting) نيز گويند.
۴-۲٫ كندگي مخرب (Destructive Pitting)
اين نوع كندگي نسبت به كندگي اوليه شديدتر و قطر حفره هاي كندگي نيز بزرگتر است و وقتي بوجود مي آيد كه تنش سطحي در مقايسه با حد دوام ماده بزرگ باشد. در اين نوع كندگي در صورتي كه بار كاهش نيابد كندگي بطور پيوسته ادامه مي¬يابد تا جائي كه چرخدنده بايد از سرويس خارج شود.
۴-۳٫ کندگي خرد كننده: (Spalling)
اين نوع كندگي حالت شديدتر كندگي مخرب است كه كندگي ها داراي قطر بزرگتري بوده و ناحيه قابل توجهي را در برمي-گيرد. كندگي خردكننده معمولا پس از كندگي مخرب روي مي دهد و علت آن خستگي سطحي سطوح باقيمانده (سطوح كنده نشده توسط كندگي مخرب)‌ و يا راه يافتن حفره هاي حاصل از كندگي هاي مخرب به يكديگر مي باشد.
وقوع كندگي مخرب يا خرد كننده حاكي از عدم تحمل تنش هاي تماسي توسط سطح مي باشد در بعضي موارد افزايش سختي ماده يا استفاده از موادي كه كربوره يا نيتريده شده اند به جاي مواد فعلي مي تواند اين مشكل را حل كند در غير اين صورت يك طراحي مجدد بايد انجام شود كه در آن ضخامت دندانه يا فاصله مراكز دو چرخدنده افزايش مي يابد (افزايش فاصله مراكز بار انتقالي را كاهش مي دهد) در درگيري ميان چرخدنده و پينيون، پينيون از استعداد بيشتري براي كندگي برخوردار است زيرا معمولا ‌به علت كوچكتر بودن نسبت به چرخدنده، تعداد دور بيشتري مي زند و در نتيجه بيشتر در معرض تنش هاي سطحي قرار مي گيرد. ثانيا در صورتي كه پينيون به عنوان راننده (driver) بكار رود (كه اغلب چنين است( جهت نيروهاي لغزش از خط گام به سمت طرفين خط گام مي باشد كه اين عامل باعث مي شود ماده در ناحيه خط گام تحت كشش قرار گرفته و آماده ترك شود.

منبع: کاردان گیربکس اصفهان نویسنده: سیدمحمد مرتضوی
فولاد ck45 عیوب چرخ دنده ها چرخ دنده گیربکس حلزونی کاردان لیست قیمت و کاتالوگ گیربکس

خطای انتقال نیرو

نوشته شده توسط

یکی از شایع‌ترین منابع ایجاد سروصداهای صوتی در صنایع، صداهای برخواسته از برخورد اشیاء با یکدیگر از جمله تماس نامناسب دو چرخ‌دنده است. هنگامی که تعداد زیادی از چرخ دنده‌ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند، می¬توانند پر سر و صدا باشند. عامل اصلی صدای جعبه دنده از چرخ¬دنده‌های آن و در اثر تماس دندانه ها، هنگامی که نیرو و حرکت از یک چرخ‌دنده به چرخ‌دنده دیگر منتقل می شود، سرچشمه می‌گیرد.
یکی از مهم‌ترین مکانیزم‌های تحریک ارتعاش و سر و صدای چرخ‌‌دنده را خطای انتقال می توان دانست. علاوه بر خطای انتقال ، عوامل دیگری مانند اصطکاک و گشتاور خمشی در بعضی مواقع باعث ایجاد تحریک ارتعاشی و سروصدا در چرخ‌دنده می‌شود که گاهی تأثیر آن ها مانند تأثیر TE در چرخ‌دنده است.
فرآیند تولید سروصدا در چرخ‌دنده‌ها را می‌توان در سه بخش معرفی کرد:
۱- تحریک‌پذیری: براثر درگیری چرخ‌دنده‌ها ارتعاشاتی ایجاد می شود که اساساً در اثر خطای انتقال است.
۲- انتقال: ارتعاشات از طریق چرخ‌دنده، شافت ها و یاتاقان‌ها به بدنه منتقل می‌یابد.
۳- منبع صدا: بدنه مرتعش باعث ایجاد تغییرات در فشار هوای اطراف می‌شود که به‌عنوان نویز دریافت می‌گردد.

تعریف خطای انتقال
مفهوم اولیه خطای انتقال توسط هریس معرفی شد و گفته می‌شود که تئوری آن، با هر نوع مشخصات و تحت هر بار انتقالی قابل اجرا است [۱]. مارک در مقاله خود توضیح داده است که یک جفت چرخ دنده درگیر با سختی یکسان، تمایل به انتقال کامل حرکت زاویه‌ای دارد، اما در عمل به طور قطعی این چنین نیست و این فرض نقض می‌شود و حرکت زاویه‌ای یکنواخت انتقال نمی‌یابد [۲].
در واقع خطای انتقال به این صورت تعریف می‌گردد:
مطابق شکل ۱، میزان چرخش تئوری چرخ‌دنده‌، θ_gear، باید به اندازه میزان چرخش پینیون، θ_pinion، باشد اما در عمل این چنین نیست، تفاوت بین سرعت زاویه‌ای تئوری یا فرضی چرخ‌‌دنده، با سرعت زاویه‌ای واقعی یا اندازه‌گیری شده، به صورت خطای انتقال تعریف می‌شود.

  انتقال نیرو

شکل ۱: شماتیک خطای انتقال

کاملا مشخص است که خطای انتقال از جنس جابجایی است و به صورت جابجایی زاویه‌ای یا خطی بیان می‌شود.
بیان خطای انتقال به صورت جابجایی زاویه‌ای مطابق رابطه (۱) می‌باشد که در این صورت دارای واحد میکرورادیان (µrad) است، و بیان آن به صورت جابجایی خطی مطابق رابطه (۲) و دارای واحد میکرومتر (µm) است.

(۱) TE(ω)=θ_gear (ω)-R_pinion/R_gear θ_pinion (ω)
(۲) TE(µm)=R_gear θ_gear-R_pinion θ_pinion

انواع خطای انتقال
انواع مختلفی از خطای انتقال وجود دارد که تفاوت اندکی نسبت به یکدیگر دارند و عبارتند از:
• خطای انتقال ساخت : درک این نوع خطای انتقال بسیار ساده است. ازآنجایی‌که هندسه دندانه‌های چرخ‌دنده به‌طور مستقیم بر روی موقعیت زاویه‌ای چرخ دنده خروجی، برای یک موقعیت چرخ دنده ورودی تأثیر می‌گذارد، بنابراین هر تغییری در نقطه تماس دندانه‌ها ممکن است باعث افزایش خطای انتقال شود. این تغییر بر اساس ساخت چرخ دنده‌ها است و خطای انتقال ساخت نامیده می‌شود. این تنها نوع از خطای انتقال است که تنها از یک چرخ دنده اندازه‌گیری می‌شود .
• خطای انتقال استاتیکی : خطای انتقال تحت بارگذاری و سرعت کم، خطای انتقال استاتیکی نامیده می‌شود.
• خطای انتقال حرکتی : خطای انتقال حرکتی از خطای انتقال ساخت حاصل می‌شود، درحالی‌که ناهمواری‌های موجود در سطح نیز در نظر گرفته می‌شود که با چشم غیر مسلح قابل رؤیت نیست. تفاوت بسیار کمی بین خطای انتقال ساخت و حرکتی وجود دارد.
• خطای انتقال دینامیکی : زمانی که بار و سرعت متغیر باشد خطای انتقال دینامیکی تعریف می‌شود [۳].
منابع خطای انتقال
از دلایل اصلی خطای انتقال می توان به خمش، خطاهای هندسی و تغییر شکل هندسی یک جفت چرخ‌دنده درگیر اشاره کرد.

چرخ دنده چیست؟

نوشته شده توسط

چرخ دنده ها یکی از پرمصرف ترین وسایل انتقال قدرت و حرکت هستند. مکانیزم چرخ دنده ها سیستمی است که حداقل از دو چرخ دنده تشکیل شده است که بصورت جفت کار می کنند. به همین دلیل آن را مکانیزم چرخ دنده می نامند. از نظر انتقال قدرت ، مکانیزم چرخ دنده شامل یک چرخ دنده محرک و یک یا چند چرخ دنده متحرک می باشد. معمولاً به کوچک ترین چرخ دنده مکانیزم ،پینتون و چرخ دنده دیگر چرخ می گویند.امروزه بیشتر دستگاه های موجود در صنعت دارای چرخ دنده هستند و با پیشرفت روز افزون صنعت ،چرخ دنده ها نقش انکار ناپذیری دارند. چرخ دنده ها بر حسب موقعیت مکانی محور ها نسبت به یکدیگر در شکل های گوناگونی طراحی و ساخته می شوند و حرکت چرخشی یک محور را به محور دیگر از طریق اتصال دندانه ها منتقل می کنند. اطلاعات عمومي در مورد الكتروموتور تاریخچه چرخ دنده
چرخ-دنده تاریخچه چرخ دنده ها حدود سه هزار سال پیش برآورد می شود. در تمدن های قدیم برای نخستین بار چرخ دنده های چوبی ساخته شد. رومیان چرخ دنده های چوبی را برای به حرکت درآوردن سنگ آسیاب ساختند. یک نمونه از بالابر چوبی برای انسان در شکل زیر نمایش داده شده است.
در قرن هجدهم و همزمان با انقلاب صنعتی در اروپا، نیاز شدید به چرخ دنده فلزی احساس شد ،که با استفاده از روش ریخته گری، چرخ دنده چدنی به تولید آن پرداختند. سپس ماشین تراش اختراع شد و به کمک این ماشین ها چرخ دنده های فولادی را تولید کردند.

 

Gear History در قرن نوزدهم ، با توسعه کشتی های بخار و ماشین های ابزار ، کاربرد چرخ دنده ها نیز توسعه یافت. با آغاز قرن بیستم ،خودرو و هواپیما بوجود آمد و دریچه نوینی در صنعت چرخ دنده سازی گشوده شد. مرحله به مرحله ماشین های نوین چرخ دنده سازی تولید شد و سبب ساخت چرخ دنده های مناسب ،با جنس های مختلفی شد. که امروزه این گونه شاهد این پیشرفت صنعتی چرخ دنده ها هستیم. در شکل زیر مشخصات یک چرخ دنده نشان داده شده است. انواع چرخ دنده ها
اطلاعات عمومي در مورد الكتروموتور چرخ دنده های ساده
این چرخ دنده ها ،ساده ترین نوع چرخ دنده ها به حساب می آیند ،دندانه های مستقیمی دارند و با محور چرخ دنده در حالت موازی قرار گرفته اند. برای کاهش سرعت و افزایش قدرت ،در بسیاری از مواقع تعداد زیادی از آنها را کنار هم قرار می دهند. روی محورهای موازی جهت حرکت یکی از آنها ، خلاف جهت حرکت یکی از آنها است. اگر بخواهند دو چرخ دنده درگیر در یک جهت حرکت کنند بین آنها چرخ دنده سومی را قرار می دهند تا جهت حرکت ورود و خروج یکی شود. در شکل زیر نمونه آنها را مشاهده می کنید. به چرخ دنده های ساده ،مارپیچ و جناغی ،چرخ دنده پیشانی نیز می گویند.
به دلیل ساخت آسان ارزان است و به همین دلیل کاربرد زیادی در صنعت دارند. برای مثال در ساعت های کوکی و اتوماتیک ،ماشین لباس شویی ،پنکه و نمونه اینها کاربرد دارند. بزرگ ترین عیب آنها سرو صدای زیاد است. هر بار که دندانه یک چرخ دنده به چرخ روبرو می رسد ، صدای کوچکی در اثر برخورد ایجاد می شود ، و زمانی که تعداد زیادی از این دندانه ها به هم برسند ،صدا بیشتر می شود ، تا جایی که حتی در دراز مدت ، این برخورد ها باعث شکستن دندانه ها می شوند. اطلاعات عمومي در مورد الكتروموتور چرخ دنده های مارپیچ
Articles دندانه های این چرخ دنده مورب هستند و با محور چرخ دنده در حالت زاویه داری قرار گرفته اند. در هنگام چرخش یکی از چرخ دنده ها ، ابتدا نوک دندانه ها با هم تماس می یابند ، سپس به تدریج دو دندانه با هم درگیر می شوند ،و این درگیری تدریجی باعث کاهش سرو صدا می شود. همچنین مکانیزم چرخ دنده ،نرم کار می کند ، سطح تماس پروفیل دنده ها نیز نسبت به چرخ دنده ساده بیشتر است و انتقال قدرت بزرگی انجام می شود. در شکل زیر نمونه آن را مشاهده می کنید. این گونه چرخ دنده ها در صنعت خودرو سازی کاربرد زیادی دارند. اطلاعات عمومي در مورد الكتروموتور چرخ دنده های مخروطی  دنده مخروطی انتقال نیرو توسط این نوع از چرخ دنده ها تحت زاویه 900 ، کوچک تر از 900 و یا بزرگ تر از 900 امکان پذیر است ، بنابر این برای انتقال قدرت 0تحت زاویه مورد نظر بهترین چرخ دنده محسوب می شوند. البته در صنعت غالباً با محور های عمود بر هم بکار میروند. دندانه های آنها بر روی مخروط ناقص بصورت ساده یا مارپیچ ساخته می شوند. این چرخ دنده ها در جعبه دنده ها و دیفرانسیل کاربرد زیادی دارند.

اطلاعات عمومي در مورد الكتروموتور چرخ دنده حلزون و پیچ حلزون  دنده حلزونی این چرخ دنده ها در صنعت جایگاه ویژه ایی دارند. اگر بخواهیم تغییر زیادی در سرعت و یا قدرت ایجاد کنیم ،از این منکانیزم بهره می گیریم. بزرگ ترین مزیت جالب این مکانیزم اینست که پیچ حلزون براحتی می تواند چرخ دنده حلزونی را به حرکت دآورد ، در صورتی که چرخ دنده حلزونی نمی تواند ، پیچ حلزون را بچرخاند ،زیرا زوایه دنده های پیچ حلزون به قدری کوچک است که وقتی چرخ دنده حلزون می خواهد آن را بچرخاند ،اصطکاک بسیار زیادی پدید می آید و مانع از حرکت پیچ حلزون می شود. این ویژگی به ما امکان می دهد تا در جاهایی که به قفل خودکار نیاز داریم از این چرخ دنده بهره بگیریم. این چرخ دنده ها در دستگاه هایی همچون بالابر ها و جرثقیل ها کاربرد زیادی دارند. مثلاً در یک بالابر اگر موتور از کار بیافتد ،چرخ دنده ها قفل می شوند و از پایین آمدن بار جلوگیری می کنند. چرخ دنده پیچ حلزون در دیفرانسیل کامیون ها و خودروهای سنگین نیز کاربرد دارد. اطلاعات عمومي در مورد الكتروموتور مکانیزم چرخ دنده های جناغی  دنده جناغی دنده های این نوع از چرخ دنده ها روی محیط استوانه نسبت به هم زاویه کوچک تر از 900 می سازند و بصورت عدد 7 یا 8 ساخته می شوند. این چرخ دنده ها در دستگاه های نورد غلتکی فولاد کاربرد دارند. همچنین دستگاه هایی که تحمل نیروی رانشی محوری را ندارند، از این چرخ دنده ها استفاده می کنند.
به علت فرایند دشوار ساخت چرخ دنده های جناغی ، امروزه بیشتر چرخ دنده های دو مارپیچ می سازند که در وسط دندانه ها یک شیار ایجاد می شود و روش ساخت را آسان می کند. چرخ دنده های جناغی در دستگاه های با سرعت بالا چندان رضایت بخش نیستند. در شکل زیر هر دو نمونه را مشاهده می کنید. این نوع از چرخ دنده ها بیشتر در صنایع تلمبه های میدان های نفتی مورد استفاده قرار می گیرد.

اطلاعات عمومي در مورد الكتروموتور چرخ دنده های سیاره ای  دنده سیاره ای چنان چه در شکل زیر مشاهده می شود دو محور این چرخ دنده ها به همدیگر خیلی نزدیک است. به این چرخ دنده ها ،سیاره ایی نیز می گویند. دندانه های آن ها می تواند هم ساده و هم مارپیچ باشد و در کوپلینگ های انعطاف پذیر (ارتجاعی) کاربرد دارند.

الکتروموتور - موتور الکترونیکی چیست؟

نوشته شده توسط

نحوه کار یک موتور DC بر این اصل که قطب های هم نام آهنربا یکدیگر را دفع و قطب های غیر هم نام یکدیگر را جذب می کنند استوار است. سیم پیچی که از میان آن جریان الکتریکی عبور می کند، یک قطب مغناطیسی به وجود می آورد که مرکز آن با مرکز سیم پیچ یکی است. با قطع و وصل کردن جریان سیم پیچ قطب مغناطیسی آن نیز می تواند قطع و وصل شود و یا با تغییر جهت جریان؛ قطب مغناطیسی می تواند ۱۸۰ درجه تغییر جهت دهد. یک موتور DC ساده به طور معمول دارای یک سری آهن ربا بر روی استاتور و دو یا چند سری سیم پیچ در روی آرمیچر است که این سیم پیچ ها دور یک قطب آهنی و البته با ایزولاسیون پیچیده شده و انتهای آن به کوموتاتور متصل است.

آرمیچر شامل برینگ هایی است که آن را در وسط موتور و مرکز تولید قدرت موتور نگه می دارد. سیم پیچ های آرمیچر به چرخش خود دور آرمیچر ادامه می دهند و هم از سیم های تکی و یا موازی استفاده می کنند و می توانند چندین دور به دور دندانه های انباره بزنند ( Stack Tooth ).

Dc Electric Motor Cycle 2

مقدار جریان عبوری و تعداد دورهای سیم پیچ تعیین کننده ی قدرت میدان مغناطیسی به وجود آمده می باشد. تواتر روشن و خاموش شدن یک سیم پیچ خاص معین کننده این است که یک میدان الکترومغناطیسی موثر به کدام جهت حرکت می کنند. باروشن و خاموش کردن یک سیم پیچ به صورت منظم و پشت سرهم یک میدان دوار ساخته شود. این میدهان مغناطیسی چرخنده بر روی میدان های که در روی استاتور وجود دارد و این میدان ها ممکن است توسط یک آهنربای دائمی و یا سیم پیچ به وجود آید واکنس می دهند و باعث به وجود آمدن نیرویی که آرمیچر را به چرخش در می آورد می شود. موتورهای DC در توان های بالا معمولا توسط تزیق هوا به داخل آنها خنک می شوند.

کوموتاتور به هر یک از سیم پیچ های آرمیچر اجازه می دهد که در نوبت خود فعال شوند. جریانی که سیم پیچ ها را تغذیه میکند به طور معمول توسط دو جاروبک و یا ذغال که با کوموتاتور اتصال لغزشی دارند برقرار می شود.

با پیشرفت تکنولوژی موتورهای DC بدون فرچه و زغال ساخته شده اند که دارای مدارات الکتریکی مرتبط ، جهت روشن و خاموش کردن جریان سیم پیچ آرمیچر هستند. این موتورها فرچه و ذغالی ندارند تا فرسوده شده و یا تولید جرقه کنند. از این الکتروموتورها در مکانهایی که تولید نویز ایجاد مشکلات عدیده ای می کند استفاده می شود ( مانند بیمارستانها و مراکز پردازش داده)

تعداد قطب های استاتور و آرمیچر و چگونگی اتصال سیم پیچ ها به یکدیگر ( سری یا موازی ) فاکتور سرعت / گشتاور این موتور ها را مشخض می کند. سرعت یک موتور DC می تواند با تغییر ولتاژی که به آرمیچر می دهیم تغییر کند. استفاده از مقاومت متغیر در مدار آرمیچر و یا مدار میدان به ما اجازه ی کنترل سرعت را می دهد. موتور های مدرن DC معمولا با مدارات الکترونیکی قدرت کنترل می شوند که این مدارات ولتاژ را با بریدن و تنظیم زمان قطع و وصل تنظیم می کنند که دارای ولتاژ کار پایین تر و موثرتری نیز هستند.

الکتروموتورهای DC سری دارای گشتاور زیاد در سرعت های پایین هستند. از این الکتروموتور ها در کاربردهایی چون لوکوموتیو های برقی و دیزل الکتریکی ، ترامواها و دریل های برقی بزرگ استفاده می شود.

معرفی موتور DC و یک سیستم برق رسانی برای به حرکت درآوردن ماشین آلات باعث به وحود آمدن یک انقلاب صنعتی دیگر در دهه ی ۱۸۷۰ شد. موتورهای DC می توانند به صورت مستقیم به باطری های قابل شارژ کار کنند و این اصل نیروی پیش رانه اولین خودروهای الکتریکی و اتومبیل های مرکب امروزی و حتی دستگاه های بدوم سیم را تامین کرد. امروزه موتورهای DC کوچک هنوز در کاربردهایی چون اسباب بازی ها و پرتاب کننده های دیسک و یا در سایزهای بزرگ برای به کار انداختن غلتک های گردان فلزات در کارخانه های نورد و ماشین های کاغذ بری بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر توان خارجی به صورت مکانیکی به یک موتور DC داده شود این موتور به عنوان یک ژنراتور DC یا یک دینام کار می کند. از این خصوصیت برای شارژ باتری خودروهای الکتریکی و مرکب (هیبریدی) و قطار های برقی وقتی که اقدام به کاهش سرعت و ترمزگیری می کنند مورد استفاده قرار می گیرد. این پروسه را ترمز احیا کننده می نامند. در لوکوموتیوهای دیزل الکتریک نیز از موتور های DC به عنوان ژنراتور برای ترمزگیری استفاده می کنند که این انرژی در بسته های مقاومتی ( Resistor Stack) تلف می شود. اکنون در طراحی جدید بخشی از این انرژی را در باتری ها ذخیره می کنند.

پشتیبانی فنی شرکت

از پشتیبانی فنی کاردان گیربکس بهره مند شوید

خدمات پس از فروش

با خدمات پس از فروش کاردان گیربکس آشنا شوید

سفارش طراحی گیربکس

آماده دریافت سفارشات شما به منظور طراحی هستیم

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان / شهرک صنعتی مارچین / اصفهان کاردان گیربکس
 
تلفن تماس: 7 - 33202266 (031)
 
ایمیل: info@kardangearbox.ir
 
کانال تلگرام: KARDAN1@

اشتراک در خبرنامه

با اشتراک در خبرنامه کاردان گیربکس، شما می توانید از آخرین اخبار شرکت و محصولات جدید اطلاع پیدا کنید.