روان کننده ها در گیربکس دارای دو کارکرد اصلی می باشند :
1- روانکاری : روان کننده ها با قرار گرفتن بین سطوح درگیر و در حال چرخش ضمن تسهیل حرکت مانع از سایش و همچنین کاهش صدا می گردند.
2- دفع گرمای بین سطوح درگیر مانند رول ها ، بلبرینگ ها و نقاط تماس بین مارپیچ و دنده ، بدیهی است روان کننده ها گرما را از سطوح ذکر شده دریافت و در فرآیند چرخش از طریق جداره ها تعدیل می نمایند.
روانکاری گیربکس ها در حالت های نصب مختلف مانند حالت A حالت N و حالت V وغیره متفاوت می باشد. لذا پیشنهاد می شود برای کسب آگاهی و مشاوره با متخصصین ما تماس حاصل فرمایید.
گیربکس ها را با توجه به توان اسمی خود، روانکاری می کنند.
دو گروه گیربکس A , B به شرح زیر وجود دارند :
گیربکس های گروه A با توان کم و متوسط از گریس ترکیبی پر شده اند و ضمن اینکه نیازی به روانکاری ندارند، قابلیت نصب در هر حالتی را نیز دارا می باشند.(بجز موقعیت های نصب V5 و V6 که در خصوص آنها باید با امور فنی کارخانه تماس گرفت).
گیربکس های گروه B که از توان متوسط و بالایی برخوردارند، دارای درپوش پر کردن و تخلیه کردن روغن می باشند و محفظه آنها باید قبل از کار به حد کافی از روغن پر شود.
نکته :
شایان ذکر است گیربکس هایی که در تیپ FC می باشند و یا در سایر حالت ها که بنا بر الزام به صورت افقی نصب می گردند . ضروری است 90 در صد مخزن این نوع گیربکس ها از مایع روان کننده پر گردد.
مقدار روانکار مصرفی در گیربکس های VF
نمونه
|
مقدار روان کاری A
|
مقدار روان کار مصرفی (لیتر) B
|
||||||||
VF49
|
VF62
|
VF86
|
VF110
|
VF130
|
VF150
|
VF185
|
VF210
|
VF300
|
||
N
|
0.12
|
0.32
|
0.87
|
1.7
|
2.3
|
3
|
5
|
15
|
|
|
A
|
0.12
|
0.32
|
0.87
|
2.8
|
3.9
|
4.5
|
9.6
|
18
|
|
|
FC-F-P
|
0.12
|
0.32
|
0.87
|
2.4
|
3
|
4.3
|
7.8
|
12
|
|